<Jorma> Vitun transut
<Julia Mendel> Sota on järjetön. Jos sota on Naton laajentumista vastaan, Ukrainalla ei ole mitään mahdollisuutta olla Natossa. Jos Putin käy sotaa Zelenskyiä vastaan, Zelenskyi on sodan päähyötyjä. Jos sota on alueiden palauttamisesta, olemme menettäneet alueita kolme vuotta. Jos sota on demokratian puolesta, maassa ei ole enää demokratiaa. Eräs etulinjan henkilö kertoi minulle, ettei hän tiedä Ukrainan ja Venäjän eroa, joten hän ei näe sodan tarkoitusta.
<Mobikki Igor> Pelastakaa minut lihamyllytä, en tahdo kuolla turhaan. Tiedän että isä Vova ei välitä minusta vaikka menetän henkeni hänen sotansa takia
<Karol Nawrocki​> Toisen maailmansodan aikaista nationalistista UPA:ta pidetään Ukrainassa joissakin piireissä sankarina, joka asettui vastustamaan Neuvostoliittoa ja natsi-Saksaa. Puolassa se kuitenkin muistetaan Volynian vuosien 1943–1945 joukkomurhista, joissa kuoli arviolta 100 000 puolalaista.
<Dmitri Peskov> Venäjä kirjaa ylös perusteellisesti kaikki näihin vaaleihin liittyvät ilmoitukset, mukaan lukien ilmoitukset lukuisista rikkomuksista äänestyksen aikana. En aio esittää asiasta virallisia kommentteja, koska Armenian vaalilautakunta ei ole vielä julkaissut virallisia tuloksia. Odotamme lopullisten tulosten julkistamista.
<Kukka Hattu Täti> Onko Transu Öhman saanu koskaa persettä?

Nimesi:

Lausahdus:

225 Käyttäjää paikalla! 0.014354944229126

Muista katsoa myös paikallaolijat!

Herra_Snellman

SimaSivu

Tervetuloa SimaSivulle, SimaSivu on sivu jossa seurataan Lulun Panimo Ab:n siman valmistusprosessia. Mitäpä ihmeellistä tässä sitten on? Ei mitää. Muutakun, että siman valmistan rankissa vesilukon kanssa ja koitan saada siitä hieman normaali simaa väkevähkömpää. En ole oikeastaan ikinä ennen valmistanut itse simaa, mutta olen kyllä seurannut siman valmistusta vierestä. Saa ny nähä mitä tästä tulee, odotukset ei ole kovinkaa suuret. Pääasia tässä on nyt vaan saada jotain juomakelpoista juomaa.

Ohjeena käytin Wikikirjaston keittokirjaa, jonka reseptiä tosin hieman muuntelin. Se kuuluu näin:

Kuvassa oikealla näkyy rankki vielä silloinkun siinä oli vain sokerit, vesi ja fariinisokerit sekoittamattomana. Alempana olevasta kuvasta näkyy sitruunoiden määrä. En tosin äkkiseltään saannut vastausta pitääkö sitruunat pistää kuorineen vai ei, mutta seurasin vaistoani ja pesin ne huolellisesti, viipaloin ja pistin kuorineen :)

Ja nyt simarankki iloisesti sängyntakana toivottavasti alkaa käymään. Katsotaan sitten huomenna mitäpä hänelle kuuluu. Wikin keittokirjassa kyllä sanotaan, että yön yli kattilassa / isossa astiassa jonka jälkeen pitää kaataa pulloihin, mutta pitäisin tätä omaa seoastani pidempään tuolla rankissa... Ehken ota ollenkaan pois.. tai sitten lappoan muutaman litran pulloon ja pistän rusinat pulloihin ja rankkiin myös. Aika sitte sen näyttää :) Rusinoista vielä sen verran, että välillä minua voisi sanoa rusinasuuksi koska: heti kun tulin kotia simatarvikkeiden kanssa, avasin rusinalootan ja pistin poskeen yli puolet rusinoista ... toivotaa että ne vielä riittää itse simaan.. Mutta mutta jatketaan tästä joku toinen päivä, huomenna tai viimeistään silloin kun teen seuraavaksi simarankille jotain suurempaa. Öitä vaan kaikille :)

Seuraavana päivänä

Seuraavana päivänä, suunnilleen samaan kellonaikaan ruuvasin vesilukon auki ja haistelin koko hienoa kokonaisuutta, sieltähän leijaili ihana kotisiman tuoksu ei ollenkaan samalainen mitä kiljusta tulee, joten valoa näkyy tunnelin päässä. Päätin myös, että haluan ehkä hieman vieläkin sitruunaisempoaa makua joten lisäsin vielä muutaman sitruunaviipaleen mukaan. Tälläkertaa katsoin myös huolellisesti ettei siemeniä mene mukaan. Nimittäin eilisissä viipaleissa muutamissa on siemeniä. Tuskimpa se kuitenkaa mitään haittaa.

Ihmeen kovalla tahdilla se käyminen tapahtuu, vesilukosta pulppuaa 3 kertaa nopeamaan tahtiin ilmaa kun kiljua tehdessä. Tiedä sitten miksi. Maistoin myös tikun päällä vähän sitä ja heti huomasin että ei ole enää kovinkaan makeaa. Joko sitruunan maku peittää sen tai sitten yksinkertaisesti suurin osa sokerista on jo ehtinyt palaa pois. Huomenna iltapäivällä lappoan siitä muutamia litroja pulloihin ja pistän pullot jääkaappiin (toki lisään rusinat) ja loput jätän rankkiin käymään. Vappuna sitten voimme vertailla kummista tuli parempia, rankissa käynneestä simasta vai pulloissa. Veikkauksia ? :D Tuskin maltan odottaa lopputulosta... Mutta tästä jatkuu taas seuraavana päivänä, pitäkää hauskaa rakkaat ystäväni :))) <3

Ja kolmantena päivänä..

Tässä nyt käynnyt semmonen ikävä tapahtuma, että eräästä syystä olen nukkunut tiistai illasta asti torstai aamuun ihan kokoajan. En syitä tässä mainitse, mutta se on syy miksen ole myöskään SimaSivua päässyt päivittelemään. Torstainakaan en liiemmin simoille mitään tehnyt huonon olon takia, perjantaina niitä maistoin ja nyt lauantaina tätä kirjotan.

No mutta tiistaina kuitenkin iltapäivällä noin 15-17 aikana lapposin rankista ihanan tuoksuista simaa yhteen kahden litran pulloon ja yhteen 1,5litran pulloon. Loput jäi rankkiin (vähän reilut 5L ). Rusinat heitin myös sekaan. 2L pulloon lisäsin reilun ripauksen sokeria, 1,5L ihan pienen vain ja rankkiin en ollenkaan.

Maistiaisenkin tein. Ei mielestäni maistunut ollenkaan liikaa kiljulle, tosin myös siman oma makukin oli vähän heikkoa. Kuitenkin se oli ihan hyvää... tämä siis tapahtui tiistaina iltapäivällä. Vasta illalla tapahtui tilanne mikä esti minua vahtimasta simoja :((

Perjantai

Perjantai, siis se ihana päivä jolloin maistiainen tapahtuu *aawww simaa* sanoisinko että sima maistui tyypilliselle kotisimalle. Ensimmäisen pullon (1,5L) jo join, se ei ollut kovin hapokasta ja illalla korkkasin 2L pullon. Siinä oli enemmän hapokkuutta, mutta tosin se maistui hieman enemmän kiljulle.. ei paljoa. Se pienikin varmaa johtuu siitä kun pistin sitä sokeria sinne lappoamisen jälkee joten se on päässy käymää siellä pullossa enemmän kun se toinen.

Alkoholipitoisuuksista en osaa sanoa mitään. Ainakaan kaksi parin desin lasillista putkee juotuna ei aiheuttanut muuta kun pienehkön vatsakivun.. joten ei tästä varmaa tällä tavalla kovin vahvaa tullut :(

Rankista en vielä ole maistanut. Maistan vasta kun olen juonnut 2L pullon tyhjäksi. Pyrin myös tekemään juoma-analyysin rankista otetulle simalle joten siis suunnatkaamme matka Juoma-analyysi sivuille !


Voittaja tiimi :)

Keskustele aiheesta

Onko Teillä mielipiteitä, lausuntoja tai muuta tietoa aiheesta? Oliko artikkelissamme asiavirheitä?
Olkaa hyvä ja kirjoittakaa mietteenne kommenttilomakkeeseen. Aina on hyvä keskustelu mielenkiintoisista aiheista on aina tervetullutta!

Nimi:
Viesti:

Etunimi / First name (required):

Copyright © PenaNetworks säätiöt 2006 - 2026